Ahad, 14 Mac 2010

cryptic lily memoir[2]

"woi...kau ade kuase ape-ape ke?,ke kau terjun?,aku yang naik lif kau dulu yang sampai"tiya...atiyana menarik nafas sedalam-dalamnya agak keletihan,seperti dia yang menggunakan tangga,padahal orang yang menggunakan tangga tadi stady je.

tiya menghampiri irsalin yang ralit memerhati bunga lily.Entah ape yang istimewanya lily di mata minah sorang nih,gaye macam tak pernah tengok lily je.
"ape yang kau tenung lily tuh camgituh,dah nak terbakar je lily tuh"tiya menegur irsalin yang tak berganjak langsung dari memerhati lily.

"different"sepatah perkataan yang keluar dari bibir manis irsalin dah boleh buat tiya pening.

"ape yang different nye?"

"kau pernah tengok lily before nih?"lain yang ditanya,lain yang dijawab

"pernah la...kenape kau tak pernah tengok ke?"tanpa nada tiya bertanya.takkan tak pernah tengok kot.

tiya tersentap bila gadis itu mengeleng.takkan la.
"tak mungkin la,takkan kau tak pernah tengok,selama ni kau duduk planet mane hah?"tanpa riak tiya bertanya.terkejut juga bila pompuan ni kate tak pernah.

irsalin memandang tiya sekilas,dan mengeleng lagi.bukan planet tapi penjara.hati irsalin berbisik.

dia serius ke tak pernah tengok."iye kot pon kau tak pernah tengok kot-kot la kau nak tenung lily tu sampai ke tua kot,agak-agak la aku tanak tunggu kau eh,nanti aku tak dapat kawin jadi tua dengan kau kat sini,sambil tenung lily tuh....eh tanak la aku"tiya tutur selamber.

irsalin tergelak mendengar butir bicara tiya.minah ni kan tader maknenya nak tenung lily tuh sampai ketua pon,tapi lily ni....

irsalin menghadap tiya.
tiya tak tahu apa yang bermain difikiran gadis itu,macam ada sesuatu yang difikirkannya.

"jom balik"

"nak balik dah ke,kate nak naik atas balik?"tiya buat muka sememeh,mintak kesian la konon.

"pergi la naik kalau kau larat,turun dengan lif pon dah tak cukup nafas"irsalin dah berlalu ke tepi jalan.

"kau punya pasal la,ajak aku turun ingatkan ade bende penting ape la,nak tengok lily je"tiya mengekori langkah irsalin dari belakang dengan muka yang tak puas hati.

"Okey wei,aku blah dulu"tiya mengankat tangan,dan berlalu pergi.irsalin cuma menghantar dengan pandangan saje.kalau nak dikira sudah 5 bulan mereka jadi kawan tapi masing-masing tak tahu rumah masing-masing,mereka akan berjalan bersama sampai di persimpangan je,lepas tu mereka akan berpisah,tiya akan ikut arah lain,dan irsalin akan ikut arah lain .tidak pula mereka bertanya tentang latar belakang masing-masing,bagi mereka bila dah sedia untuk bercerita,semuanya akan diberitahu,kalau tak masing-masing buat hal sendiri.

bagi irsalin dia tak pernah mahu ambil tahu tentang orang lain,dan tak mahu orang lain ambik tahu tentang dia,biarlah dia dengan dunianya sendiri"huh...malasnya nak balik rumah"irsalin mengeluh sendiri.

**********

pintu bilik ditutup dengan kasar,beg sandal adidas di campak ke katil,lalu badan nya pula di campak ke atas katil,badannya terasa sedikit lesu dan letih.kan aku dah kate,balik rumah je mesti bising,mesti kepale pening,mesti rase nak hantuk kepale kat dinding,mesti rase nak terjun kat tingkat tujuh belas...huh...bising,bising.irsalin pejam mata rapat-rapat,tulikan telinga,kedua belah tangan ditekup ke telinga.tapi tak boleh,masih dengar juge.tiba-tiba pintu biliknya diketuk dari luar
"kakak!!!"irsalin tak menyahut

"kakak!!!"irah....irsalin bangun dari baringnya,sedikit lesu badannya.

"irah masuklah pintu tak kunci"

irah shazrira adik bongsu irsalin menapak kedalam bilik kakaknya.
"kakak okey?"
irsalin tersenyum kelat.pahit.

"akak..akak jangan ambik hati ape yang ibu cakap tadi eh"irah tanya bimbang kakak nya sorang ni terasa hati

irsalin jongket bahu"dah biase dah pon"tanpa nada dia berkata

"tak pe la akak pergi la mandi dulu,nanti irah sediakan makanan untuk akak"irah berlalu keluar dari bilik kakak nya.irsalin hanya menghantar dengan pandangan mata saje.nasib baik dia masih ade irah,yang selalu bagi semangat untuk dia kuat dan sabar dengan segala ujian Nya.kakinya di atur ke bilik air untuk mandi dan berwuduk.

selesai mandi dan solat,dia melangkah keluar,irah dah sediakan makanan,dia menapak ke tempat irah duduk.matanya memandang sekujur tubuh yang elok baring senang kat atas sofa,anak tiri kesayangan ibunya sendiri.ibu sayang dia lebih dari ibu sayang aku.irsalin mengeluh,walaupun mereka tinggal satu rumah ,satu bumbung tapi mereka tak pernah bercakap,begitu juga dengan irah,irah cume bercakap bila ade benda yang perlu je,tapi irsalin langsung tak akak bercakap dengan anak tiri kesayangan ibunya itu.

dia sendiri pon tak tau kenapa dia benci dengan anak tiri ibunya atau sepatutnya dia perlu panggil 'abang' itu.mungkin sebab 'abang' dah rampas ibu dari dia,rampas kasih sayang ibu yang sepatutnya dia dan irah yang dapat.
Abah....tiba-tiba dia teringat lelaki yang berusia 40 lebih.lelaki itu baik dan tak pernah mengbahagikan kasih sayangnya kepada anak sendiri dan anak tirinya,abah berusaha mahu mengambil hatinya,tapi entah mengapa susah untuk dia terima abah sebagai abahnya.baginya abahnya cume satu,walaupun abahnya sudah jauh dengannya,tetapi dia tetap merasa abahnya sentiasa dekat dengan dia,dan tidak mahu ade orang lain yang merampas tempat abahnya.Abah...kenape abah tinggalkan kakak dengan irah.rintih irsalin.

6 ulasan:

  1. yay...ade smbungn
    kesian irsalin nape mk dye x syg dye
    nasib baek irah de!!sabar ye irsalin

    BalasPadam
  2. ha'ah cian irsalin...smbung cpat yeah cikpagar.

    BalasPadam
  3. lmenye na tnggu cikpagar.hihihi
    best,cpt smbung ye!!

    BalasPadam
  4. tu la..kesian irsalin kan-kan.
    sory lambat,buzy skit,tengs yea.

    BalasPadam
  5. hey cikpagar...best la,da ade konflit ye
    kecian irsalin,arap dye brsabar ye.

    BalasPadam
  6. err.. citer ek.. nak bace dari mula.. naknaknak..

    BalasPadam