Rabu, 24 Mac 2010

cryptic lily memoir[3]

"Kenapa kau senyap je dari tadi,fikirkan sesuatu ke?"senyap je dari tadi.tiya menutur dalam hati.

"Bukan selalu macam ni ke"datar irsalin menjawab.

"Tapi hari ni senyap lain macam sikit,ada paper nak kongsi ke?"

Irsalin senyum tawar"Selama ni kita tak pernah kongsi ape-ape pun"

Tiya menjeling irsalin di sebelah"Okeh fine takyah cerita ape-ape"

Senyap.

"Kau tahu tak mane nak beli lily?"tiba-tiba irsalin bertanya.

Tiya tersentap"Tak habis cerita lagi ke pasal bunga lily ni?"

Irsalin menggeleng.

"Kau serius ke tak pernah tengok lily?"

Irsalin menggeleng lagi.

"Tengok kat mana-mana ke tak pernah?"

Geleng lagi.

Huh!!!"Iye pun kau tak pernah tengok,tapi ape yang menarik sangat lily tuh?"

Irsalin angkat bahu dan geleng kepala."Kau tahu tak?"

Tiya melepas nafas perlahan"Nanti la aku tolong belikan untuk kau"

Irsalin pandang tiya"Betul?"

Tiya angguk...kesian anak orang ni.

"Thanks"irsalin mendongak kepalanya sedikit mengadah langit.cantik.

Tiya mengangguk kepala.tiba-tiba tiya terfikirkan sesuatu.di rentap bag sandal irsalin dan di selongkar bag sandal irsalin.

Irsalin tersentap"woi...apa selongkar-selongkar ni,nak jadi polis ke hape?"

"Kejap aar,nak cari something"Tiya terus keluarkan segala benda harta yang ada dalam bag sandal Adidas milik irsalin,Tiya tersenyum benda yang di cari dah dapat,dia membaca nama yang tertulis di planner milik irsalin.
Irsalin syafhira binti Irshad
Ape ke pelik nama minah ni...aahh..lantak la.
Tiya sengih tiga saat"Apa kata aku panggil kau lily"

"Asal pulak?"

"Sebab kau tak pernah tengok lily"sengih nakalnya masih tak hilang dari bibir.

Angkat bahu"Suka hati kau la..."wajah tiya dipandangnya sekilas

Tiya angkat kening.pehal?.

"kemas balik barang-barang aku"Tiya mencebik.

*************

"Kau ni tak reti nak lekat kat rumah ke hah..?balik sekolah terus keluar,mahgrib baru reti nak balik,ntah kat luar apa yang dibuatnya..cuba jadi macam abang kamu tu balik sekolah belajar,bukannya keluar entah dengan siapa..."

bising..bising..bising.kate-kate ibunya masih terlekat dikepala nya.lagi-lagi abang,lagi-lagi abang...abang?.
Bukannya ibu tahu pun aku buat apa,tapi aku tak buat benda yang tak elok pun,aku solat jugak.
Irsalin masih terasa hati dengan kata-kata ibunya,nak melawan nanti di cop anak derhaka pulak,baik diam je.tapi sakit di hati dia sendiri yang menanggung.kenapa ibu lebihkan dia,kenapa bukan aku dengan irah atau lebih tepat kenapa bukan aku.

"Kamu tak dengar cakap ibu,kamu tak turut apa yang ibu suruh,terserah kamu la nak buat apa pun,ibu takkan ambil kisah lagi tentang kamu,kamu buat la apa yang kamu suka"

Irsalin tiba-tiba teringat kate-kate ibunya setahun yang lepas.Ya Allah...takkan macam tuh sekali ibu...salahkah. aku,berdosakah aku,derhakakah aku.Ibu kakak taknak jadi anak derhaka,kakak sayang ibu...tapi ini pilihan kakak ibu...

mata irsalin terasa hangat dan air mata sudah mengalir ke pipinya.laju.
maafkan kakak ibu,abah...kakak rindu abah...Ya Allah kau berilah aku kekuatan untuk menghadapi cobaan ini.

1 ulasan:

  1. wah..best,ape yg jdi sbenarnye..awat,ibu irsalin benci sgt kt dye eh..cian irsalin..pape pun smbung lg eh..

    BalasPadam