Selasa, 15 Jun 2010

asya dan sunset

"hai,hai,hai.."dia menyapa sesiapa saja yang lalu disebelahnya

"Bagus la budak-budak sekolah ni,tak ada yang sombong pon"asyraf tersenyum.

"Eh ada"chaq kawan baru disekolah baru.

"Siapa?"asyraf bertanya.

"Nanti aku tunjuk kat kau tapi dia perempuan"

"Oh..perempuan,ala senang je nak kasi dia tak sombong"asyraf senyum bangga.

"Ape kau nak ayat dia ke?"chaq senyum sinis"kalau kau nak tau,dia tu bukannya jenis yang cepat cair,kau kasi la gula jenama apa pon dia beku je"

Asyraf senyum"Siapa kata aku nak kasi dia gula"

chaq tersentap"Habis tu?"

Asyaraf senyum nakal"Ada la.."

*****

"Wei siapa perempuan tuh?"Asyraf tak berpuas hati.Apa la chaq ni,kata nak tunjuk dah empat hari aku kat sini,entah sape entah orangnya aku tak tau lagi.

"Ala tak surprise la,kau kan the nice person of the world kau pergi la tegur semua girls kat sekolah ni,kalau jumpa yang buat duno je dengan kau,hah tu la orangnya"chaq bangun dan merangkul bahu asyraf"kau cari sendiri eh"Chaq mengenyet mata ke arah asyraf.

Asyraf memandang siling.tak guna punya kawan."Hampeh la kau"

*****

"chaq!!!!chaq!!!"asyraf berlari kearah chaq yang leka membaca apa entah sambil tersenyum"Chaq kau nak tau tak?"teruja asyraf tanya.

"Em...apa?"malas chaq menjawab

"Aku dah jumpa"asyraf masih dengan gaya excited habis.

"Jumpa apa?"chaq menjawab,muka masih lagi dibuku

"Jumpa siapa lagi perempuan tu la"haish ngok betul la kawan aku sorang ni.

"Oh eh,lepas tu kau cakap apa?"teruja chaq bertanya.baru sedar rupanya aku.

"Aku cakap hai..."asyraf menunjuk-nunjuk gayanya sekali.

"So dia cakap apa?"
bR />asyraf sengih"dia cakap...dia cakap...dia cakap 'blah la kau'"

hah?chaq tersentap"Dah tu kau buat apa?"

asyraf sengih lagi"Lepas tu aku blah la and here i'am now depan kau"hihihi...haish..chaq geleng kepala.asyraf,asyraf...

*****

"hai kau"Ramah asyraf menegur.

"kau cakap dengan aku ke?"sya tanya,sya menunjuk jari telunjuk ke mukanya.

"Tak aku cakap dengan cow...."Asyraf menunjuk jari telunjuknya betul-betul di muka sya.

Sya buat muka blurr"Budak pelik"

Asyraf senyum habis manis la tu"Aku nak kawan dengan kau boleh?"

erk...straight nya mamat ni,em..aku nak kata apa ek?.sya blurr.

"Senyap tu kira boleh la kan."asyraf senyum.

hah??aku tak cakap pon boleh bongek.

"Kau tak cakap,tapi aku tau kau nak"Asyraf senyum mengoda."by the way nanti kita rehat sama-sama eh"Asyraf kenyet mata ke arah sya dan berlalu pergi meninggalkan sya yang terpinga-pinga.

*****

"Hoi!!!!"Asyraf menyergah sya dari belakang.

Mak kau meletup.sya melatah dalam hati"coi..hantu la kau,lain kali bagi salam la"bengang betul aku dengan mamat ni.

"Opp..sorry,sorry,assalamualaikum."asyraf menarik kerusi di sebelah sya.

wa'alamualaikumusalam.sya jawab dalam hati"Kau buat apa kat sini?"tak faham betul aku dengan mamat sorang ni.

"Lupa la tu.kan aku dah cakap kita rehat sama-sama."

"Tapi aku tak cakap pon,aku nak rehat dengan kau"sya menyuap nasi ke dalam mulut dengan sudu.

"Kau tak cakap,tapi aku tau kau nak"Asyraf senyum.suka benar dia menyakat sya.

*****

Sya mengelap rambut nya yang basah.handphone sony ericsson di atas katil melagukan know why tandanya ada mesej masuk lalu dicapai handphone di atas katil.Asyraf..dah dua minggu berlalu dan sudah dua minggu dia dan asyraf menjadi kawan baik,baik macam mana dia sendiri tak tahu,Dan dalam masa dua minggu macam-macam dah jadi,dia sendiri pon tak tahu macam mana dia dan asyraf boleh jadi kawan baik dan lelaki tu selepas menjadi kawan 'baik' dia tak pernah sekali lelaki tu tak contact dia walaupun bertanyakan hal yang tak penting.sya membaca mesej dari asyraf.

+Kau dah makan?

-Not yet.

+Nape tak makan lagi,kau nak suruh aku suap ke?;)

-Eii..aku tak cakap pon. :p

+Kau tak cakap,tapi aku tau kau nak. ;))

-Eii..dahla malas nak layan kau,aku nak tido assalamualaikum.

+Salam..make sure mimpi aku tau. :p

Sya tersenyum membaca mesej dari asyraf.kawan dunia dan akhirat ye.

*****

Handphone asyraf vibrate,masej masuk.asyraf mencapai handphone nya.Dia membaca nama orang yang menghantar mesej.sunset.Dia senyum membaca mesej yang diterima

+Coi..hantu sampai berapa tahun kau nak aku tunggu kau ni,aku kira sampai lima kalau aku tak nampak kau depan-depan mata aku,aku blah..aku start kira ni.

asyraf senyum nakal.kira la kau sayang sampai seratus pun.

"Hello."Bibirnya mengukir senyum ceria.

"Suka betul kau buat aku macam ni kan."Sya memandang orang lalu lalang di court food.buat-buat merajuk.

Asyraf tarik sengih lebar.semakin melebar.suka benar dia mengenakan sya."Ala...sorry la bukanya selalu"asyraf menarik kerusi di depan sya.

"Bukan selalu,bukan selalu,memang selalu"sya mengomel.

"Membebel"

"Apa dia?"sya tanya tak puas hati.

"nothing la,tolong pesankan makanan aku lapar la"Asyraf mengarah.mata sya mencerun memandang asyraf.dah la datang lambat suka-suka je nak mengarah orang.

"kau ni kejam betul la"

"Sebab aku kan sayang kau"Asyraf senyum nakal.Sya mengeleng kepala.

Dua bulan setengah.

"Apa pindah lagi"Asyraf tersentap.

"A'aa"

A'aa?"Ala...umi tanak la pindah-pindah."

aik..umi asyraf mengalih pandang dari lipatan kain ke arah anak terunannya"kenapa pulak?"Lembut umi asyraf bertanya.

"Yela asyik pindah je boring la"Alasan tak konkrit.

"Eh..selama ni kita asyik pindah randah angah tak kata apa pulak.sekarang ni bila kata nak pindah banyak pula bunyi dia"

Dulu tak apa la,sekarang tak boleh sebab..."sebab angah kan nak SPM dah,nanti kalau asyik pindah susah la angah nak studi,nak suaikan diri kat tempat baru lagi."Asyraf senyum mintak perhatian.

"Erk...anak aku dah nak SPM ye..."Em...umi tak boleh nak buat apa la,kerja abi kan asyik pindah randah je"

"Ala...umi pujuk la abi,cakap jangan pindah."Asyraf merenget seperti budak kecil.

Amboi senang cakap anak teruna aku ni."Abi kerja dengan kerajaan ngah,bukannya kerja sendiri."

"Kalau macam tu biar abi pindah sorang-sorang"mudahnya asyraf bagi cadangan.

"Amboi angah nak pisahkan suami isteri yang bahagia ni pula ke?"

pecah ketawa asyraf tanpa dipaksa.umi aku ni la,cakap memang tak boleh blah...buat main pulak umi ni."Ala...umi.."Asyraf buat muka sememeh minta simpati.

"No comment"Umi asyraf terus berlalu meninggalkan asyraf dengan muka yang tak puas hati.

*****

"Hello adik,kau tengah buat apa?"

Eh...apa ke pelik angah aku ni"Apa hal kau tiba-tiba tanya,putus fius ke ngah?"

"Aku tanya sebab aku prihatin dekat adik aku la,mana la tau kot,kot kau sakit ke"

Ye la sangat."Aku rasa bukan aku yang sakit ,Ngah tapi kau"
"kau pesal?"

"Aku nak tanya something leh tak?"

em dah agak dah."Apa dia?"

"Macam mana gaya orang jatuh cinta eh?"direct je asyraf tanya.Dengan adik ni bukan boleh belok-belok.

uhurk...tersedak aliff dibuatnya.Nasib baik bukan tengah makan,kalau tak dah tercekik aku nak telan makanan,Angah ni haru betul la."Apa hal kau tanya soalan cam gini ngah?,kau baru nak belajar bercinta ke?"

Asyraf meraut rambut ke belakang"Aku serius la dik,i really,really need you explaination about this moment"Aku serabut ni kau nak gelak-gelak pulak.

"Okey,okey...perempuan mana yang dah berjaya mencuri hati angah,yang memang hati batu ni?"Aliff ketawa kuat.

"Adik!!!!!!!!!!"Kalau kat depan mata ni memang kau kene dengan aku dik,orang serius dia buat main pula.

Aduhai angah ku...aliff menghabiskan sisa tawanya"OKey ngah sorry"
"Dah tu kau nak suruh aku buat apa?"

Haila adik aku ni."Aku tak suruh kau buat apa-apa pon la,aku just nak tahu macam mana perasaan orang jatuh cinta?"

Serius ni"haila ngah mana aku tau,kau tengok ada ke gaya macam aku ni tengah bercinta"

Aah kan.ade ke?"Adik kalau aku tahu kau bercinta masa belajar aku report kat umi dengan abi"

Tengok tu,nak minta tolong kat aku tapi sempat lagi.."Eleh macam la kau tak ada?"

belum ada lagi,tapi bakal ada."sorry dik"
"Adik aku tengah serabut ni"Asyraf mengaut rambutnya ke depan.Nafas dilepaskan perlahan.

"Ngah kau tanya je la along,Along tu memang betul la gaya orang tengah bercinta"

Gila.tu tempah maut namanya.mengbulat mata asyraf.Along mahu kena gelak 7 malam tanpa bintang ni.Asyraf mengelengkan kepala"tak boleh,tak boleh"

Aliff gelak.tahu..."so kau nak buat apa ni ngah?"

"I've no ideal"

"Apa kata kau confess je kat dia...habis cerita"

"Macam mana nak confess,aku pon tak pasti"haish....

"senang je"

magai senang.Asyraf memandang dinding"Banyak la kau punya senang"

*****

"Kenapa kau ajak aku datang sini?"sya tanya.Hantar mesej kat aku macam penting gila,datang sini dia diam pula,bulan penuh ke apa.

"Nak tengok sunset"

Hah!!"Putus fius"sya cakap perlahan.

"Jom la"Asyraf tarik tangan sya.

Sya tersentap"Erk..."Sya melihat lengannya dalam gengaman asyraf.nasib baik berlapik kalau tak free,free je aku campak kau masuk lombong.

"Kita duduk sini"Asyraf menunjuk ke arah batu besar.

"Duduk sini"Asyraf cuma mengangguk tanpa sepatah kata.Kenapa dengan dia ni,buat aku seram je la.

"Sya...."

"Emm....."Hati sya tiba-tiba rasa tak sedap.

"Aku...."Sya memandang asyraf tak berkelip.Eii..buat suspend je la.
"aku..."Sya masih lagi menanti apa yang asyraf ingin perkatakan.

"Aku nak pindah"tanpa nada asyraf menutur.

Huh!!'aku.nak.pindah.Sya diam.dia sendiri keliru dengan perasaan dia sejak akhir-akhir ni,kerap benar dia memikirkan lelaki itu.

"Sya..."asyraf panggil.

"Kau nak tinggalkan aku?"laju sya menunturkannya.

Asyraf tersentap.kau.nak.tinggalkan.aku apa maksud dia,dia tak nak aku tinggalkan dia ke?.ASyraf senyum lebar"Aku tak boleh tinggalkan kau ke?"Asyraf tarik sengih

"Tak boleh"tanpa sempat dikawal,bibirnya laju menuturkan.Aduh..apa kau merapu ni sya.

Makin lebar sengih asyraf"sebab?"

Erk?"Sebab..."Sebab aku perlukan kau,sebab kau soulmate aku,sebab kau sunset yang akan terbenam pada bila-bila masa aku nak.oit apa yang aku merapu ni....Sya meramas-ramas jemarinya.Tolong jangan pandang aku.Pipi sya merah.

"Sebab..."Asyraf mendekatkan sedikit mukanya dengan sya

Apa ni,tolong la jangan tanya lagi.sya dah serba tak kena.

Asyraf ketawa kuat.kelakar la kau ni sya tapi makin comel aku tengok kau macam tu."Sebab kau sayang aku kan"

Sya mendegus geram.Apa ni,suka betul buat aku macam ni kan.Sya rasa macam nak nangis.Tanpa sedar pipi sya basah.

Asyraf perasan dengan perubahan sya mula berhenti ketawa.Apa la kau ni asyraf tak cover,cover langsung.Asyraf mengaru kepala yang tak gatal."Sya aku sorry eh..."
"okey,okey aku tak gelak kan kau dah...sya..."Asyraf mengelap pipi sya dengan tisu.

Sya tersentap dia mengambil tisu dari tangan asyraf.Ape sensitif sangat kau ni sya,buat malu je.

"Aku sebenarnya nak cakap..."Sya kalih pandang memandang orang sebelah.

Asyraf pandang sya"Aku suka kau,i mean aku sayang kau,sayang kau lain dari aku sayang adik aku,along aku"

"Asyraf"

"Aku sayang kau lain dari aku sayang chaq"

"Asyraf!!"

"Aku sayang kau lain dari ryna kau sayang kau"

"Asyraf!!!!"

"Aku sayang kau lain dari mak kau syang kau"

"ASYRAF!!!!!"Asyraf tersentap.adoi...sya tepuk dahi"Kau boleh diam sekejap tak"
"Aku tahu aku paham"

Oh....Asyraf senyum"Kau sayang aku juga kan"

"Aku tak cakap apa-apa pon"

Asyraf senyum makin lebar"Kau tak cakap tapi aku tau kau sayang,kan sayang?"

"perasan"sya senyum.malu.
"Sya kau dengar eh...disini bersaksikan burung-burung dan batu-batu aku rasmikan mulai hari ni kau sebagai sayang aku.cuma aku je tau sayang aku sorang je,tamau kongsi-kongsi"

"Aku tak cakap apa-apa pon"

"kau tak cakap aku tau kau nak"
"Sya kau kat sini jangan nakal-nakal ye,kau pikirkan aku sorang je,ye sayang"

Tak.aku tak pernah pikirkan orang lain cuma kau sorang je.Aku sayang kau asyraf.

"Aku tau"

Em??Sya kalih pandang dari sunset ke orang sebelah.

"Aku tahu kau sayang aku"sya blush,lebih merah dari orang yang pakai blusher. Asyraf senyum.Aku sangat sayang kau syaira.my sunset ^ _* .

1 ulasan:

  1. hai cikpagar,hai ady..lme tak dgr cite..ady rndu la dgr irsalin,bile na muncul.hehee...btw cerpen asya dan sunset ni best gak..comeii je drong.

    BalasPadam